ביזנס

על מנהלים וניהול עובדים בישראל

מי לא מכיר את הביטוי “אני מנהל אותך”? המשמעות של הביטוי הזה היא של אדם המנהל אדם אחר במובן של אחראי עליו, מקבל את ההחלטות עבורו, מורה לו מה לעשות ומנהל עבורו את השגרה. עולם הניהול, אם כוללים בו גם את דרגי ניהול הביניים, הוא רחב הרבה יותר ממה שאנחנו מתארים לעצמנו, ולמרבה הצער, בעולם הזה אפשר למצוא המון מקרים של אנשים המנהלים אנשים אחרים לצורך ניהול פר סה. בכל ארגון בינוני ומעלה, אפשר למצוא כמובן את שכבת ההנהלה הבכירה, ומתחתיה מנהלי ביניים, מנהלי אגפים, מנהלי מחלקות, מנהלי צוותים וכן הלאה. מנהלים אלה בדרך כלל רואים את תפקידם כניהול זוטר שפשוט צריך לנהל את השגרה, לנהל את השוטף ותו לא. לו רק היינו יכולים לחנך את אותם דרגי ניהול לגבי הניהול האמיתי, הניהול מהצד היוזם, היינו יכולים להעלות רמת הארגונים בישראל בכמה וכמה רמות.

מהו ניהול מהצד היוזם?

בתוך המשימה הטריוויאלית של ניהול השוטף, על המנהל להיות גם הגורם היוזם שמוביל את הארגון, או לפחות את תחום האחריות שלו לצמיחה, התפתחות והתרחבות. בסופו של דבר, ארגון שעומד במקום, לא משנה כמה טוב הוא מנהל את השוטף, בסופו של דבר הוא ילך אחורה. יחד עם זאת, ניהול מהצד היוזם לא יכול להתרחש בצורה אופורטוניסטית ושרירותית, וחייב לעבוד בצורה מסודרת ושיטתית שנובעת מהשאיפה לתקן בעיות וליקויים מחד, ומהשאיפה לזהות ולנצל הזדמנויות חדשות לצמיחה.

העניין הוא שבתוך אזור הנוחות שנקרא שגרה, ושגם כך עמוס בדרך כלל עד ראש, מרבית המנהלים אינם מוצאים את המשאבים הפנימיים, ולרוב כלל אינם מודעים לאפשרות של נטילת יוזמה ופיתוח הקיים. בהתאם לכך, האחריות על פיתוח הצד היוזם אצל המנהלים היא דווקא של הארגון, שחייב להעביר את המנהלים שלו תהליכי הכשרה ואימון על מנת להטמיע בהם את הרצון ליזום ולהעניק להם את הכלים הנדרשים על מנת שגם יוכלו לעשות זאת.

הדוגמא הקלאסית לניהול יוזם

כשמנסים להבין מהו בדיוק ניהול יוזם, אפשר לקחת את אבי כהן כדוגמא. בהיותו אלוף משנה בחיל האוויר, יזם כהן שורה ארוכה של מיזמים לגיוס חרדים לחייל, שילוב נשים בתפקידים מורכבים, שיפור והרחבת שיתופי הפעולה של חיל האוויר עם בתי ספר תיכון מקצועיים, שיפור מדיניות המיון לקורס קצינים וקורס טיס של החייל וכן הלאה. לאחר שחרורו מצה”ל, התמנה אבי למנהל שירות האוויר של חברת התעופה אל על, שם נקט בשורה של יוזמות לשיפור השירות לנוסעים, ובכלל זה שילוב אמצעי מחשוב (אייפדים) בתהליך השירות במטוסי החברה, גיבוש מדיניות השירות במטוסי הדרימליינר החדשים, שיפור ושדרוג תפריט היין של החברה לנוסעים ועוד.

לדברי אבי כהן, לא מדובר בתכונות אופי איתן הוא נולד, אלא בתרבות ניהול שאותה למד ורכש במהלך שירותו הצבאי, כשהמסגרת הצבאית מהווה מסגרת מאוד מעודדת ליוזמה מצד מפקדים, ולא פחות מכך גם מצד חיילים זוטרים. לא לחינם נחשב צה”ל לאחד הצבאות הטובים בעולם. חלק ניכר מהצלחת הצבא טמונה באנשים המרכיבים אותו, ברוח היזמית שהם מביאים אליו וביכולת שלהם תמיד לחשוב מחוץ לקופסה, להמציא, לאלתר ולשמור על טון קבוע של שינוי והתפתחות. בדיוק את תרבות היוזמה הזאת, שחשוב מאוד להביא אל המגזר העסקי הפרטי, ולא פחות מכך גם אל המגזר הציבורי בישראל.